LindholmareN Rekomenderar :

Vingklippt ängel - Berny Pålsson




På bokens baksida står:

I en självbiografi som inte liknar någon annan får vi följa en ung flickas liv på olika behandlingshem och
sjukhus med vaga och varierande diagnoser av psykisk sjukdom. Vingklippt ängel lämnar ingen
oberörd. Med ett vackert och egensinnigt språk berättar Berny Pålsson skoningslöst och naket om främligsskap, missbruk,
blodets makt och hur det är att leva i en svart saga. Hennes väg till tillfrisknade är full av raseri och livskraft.


Utdrag ur boken:

"Självmisshandeln hjälper mig att hålla tillbaka obehagliga minnen och minska tomhetskänslan, men det är också ett sätt att
staffa mig själv. Demonerna viskar vissa dagar att jag ska skära mig. Annars kan något hemskt hända, säger de.
Någon kan dö eller förolyckas. Demonerna hotar, de har satt upp regler som jag måste följa. Och av erfarenhet vet jag att om jag inte lyder demonerna, om jag bryter deras regler, kommer de att förstöra många dagar och många nätter med sina skrik och vansinniga skratt.

När jag fastnar i Ingenting, när overklighetskänslorna fullständigt övermannat mig, när jag upplever mig själv som en mekanisk docka eller omvärlden som mekanisk, då hjälper skärandet mig att bryta mig ut.
Men jag stannar inte vid att skada mig själv med rakblad, knivar och vassa glasbitar. Jag bränner mig med cigaretter, slår mig med hammare som ger stora älskade blåmärken, jag sticker nålar i kroppen, biter i mina händer och dunkar huvudet i väggen.
Jag går även då och då med på att andra gör illa mig, i sexsammanhang har det hänt att knivar varit med i bilden.

Det finns ingen gräns. I allt jag gör finns självmisshandeln med i någon form. Men det sätt jag föredrar är att skära mig djupt med skalpell eller rakblad. Det beror delvis på att blodet har så stor betydelse för mig.
Hur länge släpper då det psykiska trycket? Hur länge varar den lättnad jag hungrar så efter? Oftast några få timmar, men ibland endast några minuter. Ibland endast några få minuter. Är det värt då? Ja. Ett starkt ja utan tvekan."

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej! Den boken låter jättebra,ska nog läsa den sen..

Gömda har jag läst,det är ruggigt bra..fast den påverkade mig väldigt negativt,fick mardrömmar om en person,han gjorde illa mig i drömmarna på samma sätt som Mia,det var jobbigt..

En bok så är riktigt bra är pojken som blev kallad DET,tror han heter David Peltzer(el nåt),det finns flera böcker om honom,det handlar om att hans mamma misshandlar honom under en väldigt långtid,väldigt hemsk bok men superbra,det är svårt att lägga bort boken,jag led jättemycket med denna pojke.

Jag ska köpa vingklippt ängel. Skriv gärna om den andra boken också,tack.

Vi hörs igen. Kram

2010-03-10 @ 13:55:31
URL: http://mammafraninlast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback