- Estonia

Idag när vi var hos Rogers faster så kom vi in på ett samtalsämne som för mig är väldigt intressant - Estonia. Det är en otroligt sorlig men ändå fascinerande historia. Många som avled tyvärr, men även många som överlevde. När vi väl kom hem så mindes jag att Sari hade googlat om Estonia och självklart fått upp massa spännande fakta. Så, det gjorde jag med!

Visste ni att det finns en sida där man kan höra det riktiga mayday samtalet som Estonia anropade till m/s mariella?! Och även hur m/s Mariella och Silja Europa för en konversation mellan varandra under tiden de försöker hitta Estonia och efter när de inser att båten har sjunkit och de börjar koncentrera sig på att rädda de överlevande som finns.

Sjukt fascinerad och även med en viss klump i bröstet och magen så började jag lyssna. Och det var verkligen med blandade känslor. Det gjorde verkligen ont i hjärtat när man hör Estonia's kapten säga att det är riktigt illa och undrar om inte hjälpen kommer snart och lika illa kändes det när kapten på Silja Europa konstaterar att "de är i sjön" och "de är klart, ser man några människor i vattnet". Efter att dessa meningar sägs så är ett brus i kompradion det ända man hör - ingen vet vad de ska säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback